Posted on

Handel elektroniczny w Polsce świetnie się rozwija

BY: Maria Romanowska0 COMMENTS CATEGORY: Badania marketingowe

Handel elektroniczny w Polsce jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. Ponieważ istnieje zależność pomiędzy handlem elektronicznym a inwestycjami, inflacją, bezrobociem i konsumpcją, rynek e-commerce jest barometrem dla całej gospodarki.

W ubiegłym roku  (2012) wygenerował w Polsce 21,5 mld zł sprzedaży. W 2010 r. było to 15,5 mld zł. Wartość gospodarki internetowej w Polsce wyniosła 93 mld zł w 2012 r. To 6 procentowy udział w PKB Polski. Zarazem dwa razy więcej niż koszt obsługi długu publicznego i trzy razy więcej od wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych za 2012 rok.

Kolejna dobra wiadomość: rozwój internetu w Polsce osiągnął dynamikę rozwoju na podobnym poziomie, jak w krajach rozwiniętych. Obecnie główną luką w tym porównaniu jest różnica pokoleniowa wśród osób korzystających z internetu. Pokolenia osób starszych jeszcze nie korzystają  z sieci tak aktywnie, jak w innych krajach rozwiniętych.

Rośnie grupa tak zwanego pokolenia cyfrowych tubylców, czyli osób urodzonych w dobie internetu towarzyszącego im na każdym etapie życia.

Pozytywnym zaskoczeniem jest też dla mnie fakt, że mamy też w Polsce wyższy wskaźnik korzystania z mediów społecznościowych niż Francja, Japonia i  Niemcy.

Powyższe dane pochodzą z raportu Digital Trends 2013 opublikowanego przez Deloite

A jeśli zastanawiasz się

co sprzedawać w internecie

zerknij na zestawienie trendów, jakie obecnie i w najbliższej przyszłości będą mieć największy wpływ na gospodarkę internetową na całym świecie, w tym też w Polsce:

  • Big Data (analiza dużych baz danych – ważne też dla małych firm)
  • Urządzenia mobilne
  • Cloud computing (umieszczanie danych ‚w chmurze’)
  • Media społecznościowe
  • Doświadczenia użytkowników (UX, czyli wrażenia użytkowników po zetknięciu się ze stroną internetową)
  • Płatności mobilne
  • Internet Rzeczy (zdalna współpraca urządzeń z internetem)
  • Bezpieczeństwo (ochrona przed cyberprzestępczością)
Posted in Badania marketingowe