Handel elektroniczny w Polsce świetnie się rozwija

Handel elektroniczny w Polsce jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. Ponieważ istnieje zależność pomiędzy handlem elektronicznym a inwestycjami, inflacją, bezrobociem i konsumpcją, rynek e-commerce jest barometrem dla całej gospodarki.

W ubiegłym roku  (2012) wygenerował w Polsce 21,5 mld zł sprzedaży. W 2010 r. było to 15,5 mld zł. Wartość gospodarki internetowej w Polsce wyniosła 93 mld zł w 2012 r. To 6 procentowy udział w PKB Polski. Zarazem dwa razy więcej niż koszt obsługi długu publicznego i trzy razy więcej od wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych za 2012 rok.

Kolejna dobra wiadomość: rozwój internetu w Polsce osiągnął dynamikę rozwoju na podobnym poziomie, jak w krajach rozwiniętych. Obecnie główną luką w tym porównaniu jest różnica pokoleniowa wśród osób korzystających z internetu. Pokolenia osób starszych jeszcze nie korzystają  z sieci tak aktywnie, jak w innych krajach rozwiniętych.

Rośnie grupa tak zwanego pokolenia cyfrowych tubylców, czyli osób urodzonych w dobie internetu towarzyszącego im na każdym etapie życia.

Pozytywnym zaskoczeniem jest też dla mnie fakt, że mamy też w Polsce wyższy wskaźnik korzystania z mediów społecznościowych niż Francja, Japonia i  Niemcy.

Powyższe dane pochodzą z raportu Digital Trends 2013 opublikowanego przez Deloite

A jeśli zastanawiasz się

co sprzedawać w internecie

zerknij na zestawienie trendów, jakie obecnie i w najbliższej przyszłości będą mieć największy wpływ na gospodarkę internetową na całym świecie, w tym też w Polsce:

Big Data (analiza dużych baz danych – ważne też dla małych firm)

Urządzenia mobilne

Cloud computing (umieszczanie danych ‚w chmurze’)

Media społecznościowe

Doświadczenia użytkowników (UX, czyli wrażenia użytkowników po zetknięciu się ze stroną internetową)

Płatności mobilne

Internet Rzeczy (zdalna współpraca urządzeń z internetem)

Bezpieczeństwo (ochrona przed cyberprzestępczością)

Posted in Badania marketingowe